Summary
The authors report on a case of purulent cholangitis and hepatic abscess developing
5 years after choledochoduodenostomy, diagnosed by means of ERCP. They believe viscous
pus adhering to the wall of the bile ducts to be responsible, as a mechanical factor,
for causing the inhibiting bile discharge. After the ERCP examination, the patient
became free from complaints, and could be discharged.
Zusammenfassung
Die Verfasser berichten über einen Fall von purulenter Cholangitis und Leberabszeß,
die sich 5 Jahre nach erfolgter Choledochoduodenostomie entwickelten. Die Diagnose
erfolgte mittels ERCP. Nach Ansicht der Verfasser war an den Gallengängen haftender
viskoser Eiter der den Gallenabfluß behindernde auslösende mechanische Faktor. Nach
der ERCP-Untersuchung wurden die Patienten beschwerdefrei und konnten als geheilt
entlassen werden.
Key-Words
Cholangitis - liver abscess - choledochoduodenostomy - ERCP